Hírek

Top 10 elektromos autó 2023-ból

2023 sem múlhat el elektromos autó megjelenés nélkül, sőt, mióta céldátumot kapott a a belsőégésű motorok tiltása, minden gyártó veszettül belekezdett az elektromosításba, így idén kész lavina zúdul ránk. Lássuk hát a 10 legfontosabb európai megjelenést.

Bevezetés

Az elektromos autók terjedése rohamosan gyorsul. 2022-ben már minden 10 eladott új autó elektromos autó volt.

Audi Q6 e-tron

Az Audi nem új játékos a pályán, a Volkswagen csoport tagjaként az elsők között ismerték fel, hogy az ICE érának annyi, és rendkívül komolya pénzeket és KF munkát toltak bele az elektromos járművek fejlesztésébe. Ők a piac legkorábbi, komolyan vehető játékosai. Természetesen a Tesla után. Ha mobilos hasonlattal kéne élnem, azt mondanám, ők a Samsung, akik legkorábban vetették magukat az első iPhone verte hullámokba, hogy megmérkőzzenek az elsőségért. Na de akkor ki az új Nokia, aki addig kapaszkodik a meglévő technológiája polírozásába, míg vele együtt süllyed el? Ki tudja (köhömm… Toyota… köhömm).

Audi Q6 e-tron elképzelt külső

Az Audi már túl van pár nagyon sikeres EV piacra bocsájtáson, van tapasztalatuk a területen. Kezdetben jött az e-tron, majd az e-tron GT, amit a Q4 e-tron két verziója követett. Most pedig a kettő közé belövik a Q6 e-tron-t, ami – ha abból indulunk ki, hogy a Q5 az Audi legkelendőbb modellje – a vállalat legnagyobb durranása lehet az elektromos autók között. Túl sokat még nem tudunk róla, ami biztosra vehető, hogy ez lesz az első autó, ami a Porsche-val közösen fejlesztett PPE platformra épül, ami nem hibrid platform, hanem dedikáltan elektromos hajtásláncokhoz lett terve. Az új elektromos autó megkapja a 800 voltos technológiát, ami igen impozáns töltési sebességet fog biztosítani. Ez a 600 km-es WLTP hatótávval kombinálva a hosszabb utazásokat is könnyedén teljesíthetővé teszi. A Q6-ot Ingolstadt-ban fogják gyártani, a neten már kering róla pár kémfotó.

BMW i5

A BMW még az Audinál is régebbi játékos az EV-k piacán, talán ők voltak az elsők, akik az i3-as személyében ténylegesen értelmezhető választ adtak a korai Tesla modellek látható sikereire, aztán a kezdeti lendület – ki tudja miért – alább hagyott, mi több megszűnt. Aztán az utóbbi pár évben észbe kaptak, és piacra dobták a legnépszerűbb modelljük az X3-as elektromos változatát, az iX3-at, majd az iX-et, mint víziót a BMW jövőjéről, de a BMW sokáig nem lépte meg a fundamentális modellek elektromosítását. Tavaly viszont megtört a jég, és megjelent a teljesen elektromos i4-es majd az i7-es BMW, ami jól jelezte, hogy a gyártó is korszakváltáshoz érkezett. Ha nem is a legkelendőbb, de a legikonikusabb modell azonban mindig is az 5-ös volt, és idén végre az 5-ös sorozat is megkapja az első, teljesen elektromos modelljét az i5 személyében. Ez még nem dedikáltan EV, hanem hibrid platformra épül, az alapmodell 335 lóerős lesz, hátsó motoros verzióban. Két másik verzió érkezik, mindkettő két motoros és összkerék hajtású lesz. Az M50-es csúcsvariánst 536 paripa fogja vontatni és kb. 500 kilométeres hatótávolsággal számolhatunk. 2023. második felében számíthatunk a megjelenésére.

BMW i5 vélelmezett kinézete
A TopElectricSUV elképzelése a BMW i5-ről

Volvo EX90

A Volvo is túl van már egy sikeres EV modellpáros bevezetésén, A C40 és XC40 igazán szemrevaló modellek lettek, de az elektromos átállás nyilván a Volvót is folyamatos munkára készteti. Az EX90 a svédek (kínaiak) válasza a Tesla Model X-re, csak az árcímke lesz barátságosabb a skandináv SUV-n. Két duplamotoros verzió érkezik, az alap verzió 402 lóerős lesz, a nagyobbik tesó 496. 250 kW DC tölthetőséggel érkeznek, és 500 km környéki hatótávot jósolnak nekik. 2023 első felében érkezhetnek.

Szürke Volvo EX90 SUV

Hyundai Ioniq 7

A zajos sokert arató Ioniq 5 után érkezik a nagytesó az Ioniq 7. Amennyiben igazak a hírek, egy jókora családi autó köszönthetünk az Ioniq 7 személyében 3 üléssorral, 7 személy részére. Az E-GMP platformra épülő batár 100 kWh-s akksit kaphat, ami 490 km körüli hatótávot biztosít az elektromos autó számára. Az alapmodell egymotoros, elsőkerék-meghajtást kaphat, opcionálisan pedig elérhető lesz egy két motoros összkerék meghajtású verzió. 350 kW-os DC gyorstöltéssel 20 perc alatt fogja megfutni a 10%-80%-os sprintet a töltőknél.

Hyundai Ioniq 7 - Felső kategóriás SUV zöld színben

Jeep Recon

A Jeep nem éppen arról híres, hogy az eladási listák élét ostromolja, és Magyarországon sem a Jeep-ek döntögetik az import listákat, de zord megjelenésünkkel mindenképpen üde színfoltjai a hazai utaknak. Ki ne kapná fel a fejét, ha meglát egy Cherokee-t, Wrangler-t vagy épp Renegade-et. Talán ezért éreztem szükségét, hogy őket is megemlítsem a listán, vagy talán azért, mert a Jeep eddig nem tolongott az elektromos autók piacán az éltanuló szerepért. Sőt. Az új idők szele viszont őket sem kíméli, így nekiláttak ők is a paletta átdolgozásának, és idén már talán eredményeket is láthatunk. A Recon idén, az év közepén debütálhat, és a Jeep-től megszokott, klasszikusan dobozforma felépítést kaphat. Túl sok technikai infót még nem tudunk róla, maximum annyi sejthető, hogy összkerekes lesz, kiváló (valós) terepjáró képességekkel. Lévén a kevés hivatalos sajtóanyag, a projekt még nem teljesen gyártásérett, így a tényleges piacra lépés inkább valamikor 2024-ben várható.

Jeep Recon tengerparton

Kia EV9

Lexus RZ

Lexus. A Toyota luxus almárkája, Audija, ha úgy tetszik. Mindig bajban vagyok, ha e két márka kerül elő. A Toyotákat rendkívül jó autóknak tartom, csak a dizájnukat nem szeretetem soha. Erre jött a Lexus, ami néha még a Toyotánál is böszmébb autókat gyárt, néha pedig igazi formatervezési csodákat pakol le a világ útjaira. Bármennyire is úttörő szerepet játszott is a Toyota a hagyományos hajtásláncoktól való elszakadásban, az utóbbi 10 évet mintha átaludták volna. De legalábbis valamiért – és az évek során sokféle magyarázattal álltak elő, hogy miért – rendkívüli módon ellenzik, ellenezték az elektromos autókra való átállást. Bevallom őszintén, nem tudom ennek az okát. Hangoztatták már a munkahelyek megszűnését, az akkumulátor hiányt, a töltő infrastruktúra kiépítésének költségét, és még számtalan egyéb dolgot. Ezek közül tulajdonképpen mindegyik igaz is lehet, és elismerem, hogy önmagában is jelenthet problémát, hát még csoportban. De – és ez egy nagyon fontos de – valahogy nem vették észre, hogy a világ, a legnagyobb ellenkezésük ellenére is el fog menni az alternatív hajtás irányába. Akkor feldobták a (legalábbis személyautózásban) teljesen életképtelen hidrogén technológia erőltetését, amivel láthatóan nem arattak/aratnak nagy sikereket. És szerintem nem is fognak. Megint csak visszautalok az Nokiára. Eleinte ők is azt gondolták hogy a Symbian a megoltás (Toyota hibrid), aztán túl későn és túl kevés sikerrel nekifutottak egy nyilvánvalóan halott ötletnek a MeeGo-nak, (hidrogén technológia). A történet végét tudjuk. A Nokia addig csetlett-botlott a technológiai átállás kapcsán, mígnem teljesen csődbe ment a mobil részlegük, és a végén elvitte, majd leírta veszteségként a Microsoft. A kérdés az, hogy vajon a Toyota is így jár?

Lehet. Biztató viszont, hogy legalább az utóbbi 1-2 évben felismerték, hogy nem ússzák meg az elektromos autók gyártását, és gyorsan piacra is dobták a saját elsőjüket, a nagyon kreatív és vonzó nevű bZ4X-et, mely a saját e-TNGA gördeszkaplatformjukra épül, idén pedig követei őt a testvérmárka Lexus gondozásában ennek a kicsit feljebb tupírozott verziója az RZ. Az RZ 450e jelzéssel érkező variánsban két motor biztosít összesen 313 lóerőt, kb. 400 kilométeres hatótávolságot és 5,6 másodperces 0-100-as sprintet. Az autó érdekessége a steer-by-wire rendszerű kormányzás, azaz a kerekek és a kormány között nincs mechanikus kapcsolat, a sofőr kormánymozdulatait egy elektronikus rendszer vezeti le a földre.

Szürke Lexus RZ 450e sivatagban

Lotus Type 133

A Lotus sem azért került fel a listára, mert minden sarkon kettőt láthat a figyelmes járókelő. Sokkal inkább azért, mert jól példázza, hogy a sportautó gyártók is belátták, hogy itt az ICE korszak vége, ha továbbra is szeretnének autókat gyártani, elektromosítani kell. Érhető persze, hogy a sportautó gyártók nehezen állnak át fejben, hiszen az üvöltő motor, a durrogás, csattogás, puffogás, hörgés, csörgés a show része. Hiába szép jármű egy Ferrari, ha senki nem kapja fel a fejét a szimfonikus zenekarokat megszégyenítően harmonikus motorbőgésre, ugyan hogy bámulhatnák, csodálhatnák és irigyelhetnék a benne ülő, ezért százmilliókat fizető pozőrt. No meg hát ne feledjük, az elektromos átállás pénzbe kerül. Sok pénzbe. Nem csoda hát, hogy a kisebb gyártók, mint a Ferrari vagy az Aston Martin keményen küzd(ött) a technológiaváltás ellen. De – egyelőre legalábbis úgy fest – ez a hajó elment, a nagyok döntöttek, az átállásnak meg kell lennie. Így minden gyártó, legyen az kicsi, vagy nagy, elkezdte az elektromosítást, így a Lotus is nekifeküdt az első elektromos autójának.

Lotus Type 133 sárga színben

A Type 133 személyében egy 4 ajtós sport szedánt ismerhetünk meg, amit vélhetően a Porsche Taycan ellenfelének szán a Lotus. Pletykálnak 120 kWh-s akkumulátort (ami engem amúgy meglepne, hiszen a Lotus mindig is a könnyű kocsikat preferálta) és 870 lóerős összteljesítményt, ami azért nem gyerekjáték, amit a 3 másodperc alatti 0-100-as beígért sprint is jól jelez.

Maserati Grecale Folgore

A Maserati is érzi, hogy itt az ideje az elektromos autók gyártásának, így neki is feküdtek a paletta felvillanyozásának. Bár érkezik az elképesztően szexy GranTurismo Folgore elektromos autó, vélhetően a divatosa Grecale SUV elektromosított verziójából fognak többet eladni, így talán ez lesz a fontosabb modell. A nyelvtörő Folgore olaszul annyit tesz, villámcsapás, ami hűen illusztrálja a hajtáslánc elektromos mivoltát. Maga a Grecale a BMW X3, Porsch Macan ligában focizik, ott kíván olasz alternatívát nyújtani. Az elektromos Grecale 105 kWh-s akkumulátor kap, 400 voltos akkumulátor technológiával karöltve. A csúcs verziók 500 lóerőt és 800 Nm-es nyomatékot fognak leadni, csúcssebességük pedig eléri a 200 km/h-t. A Maserati 500 kilométer feletti hatótávot ígér. Lám annak ellenére, hogy a Fiat vezér anno kijelentette, hogy az elektromos autókkal nem lehet pénzt keresni, az olasz autóipara csak elektrifikálódik végül.

Maserati Grecale Folgore - Az elektromosított Gracale szűrke színben

Rolls-Royce Spectre

A BMW tulajdonában álló Rolls-Royce jó ideig távol marad az elektromos autóktól, igaz sosem ágált igazán keményen ellenük. Talán nem akartak megkockáztatni egy potenciális arculatvesztést, vagy nem akartak senki – főleg az egyre erősebb zöldek – szemében politikailag inkorrektnek tűnni. Így maradt a magyarázat, amit minden újítás esetében bedobnak: „megvárják, míg kellőképpen kiforrott lesz a technológia”. Persze van ebben logika, az idő előrehaladtával egyre több a tapasztalat, egyre olcsóbb a kutatás-fejlesztés, és az is igaz, hogy a kiforrottabb technológia kevesebb hibaforrást tartalmaz, ami növeli azt a megbízhatóságot, amit egy méregdrága luxusautótól elvárunk. Azonban most már mindenki látja és érti, hogy az elektromos autók kora eljön, így nem lehet megúszni az elektrifikációt és már odázni sem nagyon van értelme. Sőt. Lassan elérkezünk a határhoz, ahol is „aki kimarad, lemarad”, hogy egy klasszikust idézzek. Amúgy akármi is áll a halogatás mögött, az biztos, hogy az elektrifikációnak a luxusautók között talán az összes többi szegmensnél több értelme és vágyott hozadéka van. Mert hát miről is szól a luxus. A kényelemről, a csendről, és az erőről. Ezek mind olyan tényezők, amiket nagy mértékben tud meglökni egy jó elektromos platform. Hisz köztudott, hogy az elektromos autók csendesek, ha ezt kombináljuk az átlagot messze meghaladó hangszigeteléssel, odabent könnyen egy hangszigetelt stúdióban nyugalmában találhatjuk magunkat. Ugyan ez a helyzet a vibrációval. Tehetnek egy autóba akár milyen finoman járó V12-est, és tehetnek alá bármilyen motortartó bakot, akkor is lesz némi vibráció. Az elektromos autóknál ezt a kellemetlenséget már egy belépőszintű modellnél is el lehet felejteni. Ami az erőt illeti, a villanymotorok azonnali nyomatéka és nagy teljesítménye bármilyen járműbe szerelve csodákra képest. Ami pedig a kényelmet illeti, egy elektromos autó esetében a komfortelektronikának csak a képzelet szabhat határt.

Rolls Royce Spectre, két tónusú arany és fekete színben

A fentiek mentén a Rolls-Royce is belátta, hogy lassan lépni kell, és a nagy testvér BMW is szerzett már nagyautós tapasztalatot az elektrifikációval, így megvolt az önbizalom, hogy megszülessen az első elektromos Rolls-Royce. És ha már így esett, hát nem aprózták el. Az 5,45 méter hosszú, két ajtós kupé közel 3 tonnát (2975 kg) fog nyomni a mérlegen, ebből 700 kiló maga az akku lesz, amiről egyelőre annyit tudni, hogy 100 kWh környékén fog mozogni. A hatótáv 335 km (WLTP hideg idő, autópálya) és 640 km (WLTP enyhe idő, város) közé fog esni.
A hajtáslánc összkerék meghajtással fog az utakra szabadítani 585 lóerőt és 900 Nm nyomatékot. Útburkolati munkások felkészülnek!
A 0-100-as sprint 4,5 másodperc alatt fog menni, és a csúcssebesség 250 km/h lesz. Az itt mért hatótáv nem ismert, de aki kergetett már meg komolyabb teljesítményű autót, az tudja, hogy a kör végén az első kanyart egy kút felé illik megtenni. A töltés gyorsaságáról a 200 kW-os DC tölthetőség gondoskodik, amivel óránként 540 km hatótávot lehet a kocsiba pumpálni, és a fűtött garázsban a 11 kW-os AC is rendelkésünkre áll.

Őszintén? Brutális, pazarló, óriási, fényűző, tehát Rolls-Royce a javából, és lehet sokaknak ellenszenves, én már alig várom, hogy szembe találkozzak egy ilyennel.

+1 Tesla Cybertruck

A Cybertruck tulajdonképpen nem új autó, abban az értelemben, hogy már 2019-ben bemutatták, a megjelenését viszont többszöri halasztás után 2023-ra ígéri a Tesla. A jármű – főleg Amerikában – óriási rajongótáborral rendelkezik, az európai szíveket – köztük az enyémet – kevéssé dobogtatja meg, már csak azért sem, mert a való életben ez nem egy autó, hanem egy munkagép. Amerikában nagy divatja van ezeknek a bődületes méretű pickup-oknak, amik egyébkén odakint is inkább minősülnek kisteherautónak, semmint személygépjárműveknek. A nagy népszerűségnek több oka is van, egyfelől kedvező adószabályozás vonatkozik rájuk, másfelől kint valóban sok munkásember használja ezeket. Bepakolja a szerszámokat, vagy bármit, ami a munkához kell, és már indulhat is munka. Ezen felül talán az is szerepet játszik a népszerűségükben, hogy a hatalmas távolságok miatt az amerikai szakik több időt töltenek utazással, a nagyobb autók pedig kényelmesebbek. Hétvégén pedig belefér az egész család, és minden, ami egy hosszú hétvégére tervezett kiránduláshoz kell.

Magáról a Cybertruckról szinte már minden tudunk. 2 vagy 3 motoros összkerék hajtással és akár 800 lóerő feletti összteljesítménnyel érkezik. Mindehhez párosul egy 5,8 méteres hosszúság, és egy 3 tonna közeli súly. Ha ezek után valaki azt gondolja, hogy ez egy irgalmatlan nagy hodály, nem téved nagyot. Ha viszont valaki azt gondolja, hogy ez a hodály lassú lesz, vagy a hatótávolságot kérdőjelezi meg, az téved. A monstrum 2,9 másodperc alatt gyorsul majd 100-ra, ami mellé 200 km/h-ás hatótáv és 800 km hatótávot ígér a gyártó. Jah, és 6300 kg-ot lehet majd vontatni vele. Nagy-nagyon impozáns.

De van a Cybertrucknak még egy oldala, ami miatt izgalmas. Mindamellett, hogy egy guruló atombomba, a mögöttes gyártástechnológia ami igazán érdekes. Egyfelől az autót úgy tervezték, hogy a karosszériaelemek a lehető legkevesebb préseléssel, hajlítással gyárthatók legyenek, emellett és emiatt az egész külső váz egy önhordó karosszéria, ami brutálisan merev. A merevséghez persze lehet, hogy van köze annak, a ténynek, hogy az egész kaszni 3 milliméter vastag rozsdamentes acéllemezekből lesz összehajtogatva. Ez a falvastagság már elég ahhoz, hogy egy 9 mm-es pisztolylőszer lepattanjon róla, így az autó lényegében golyóállónak tekinthető. Hát… elmebetegség az egész az elejétől a végéig, de én nagyon várom, hogy tesztelhessek egy ilyet.

Tesla Cybertruck a sivatagban

Akik kimaradtak

Bár a Cybertruck vigaszágon bekerült ebbe a cikkbe, méltatlanul kevés szót ejtettem az amerikai elektromos autókról. Mert tény, hogy Amerikában is elindult az elektromos autók térnyerése, és szinten minden márka kijött néhány modellel, mi több, még az ikonikus Hummer is EV-ként támadt fel hamvaiból.

Említhettem volna még a Mercedest, akik szintén ki fognak rukkolni pár elektromos autóval, az igazsághoz viszont hozzá tartozik, hogy a szerintem fontos autók, az EQS, az EQE már tavaly piacra lépett, idén igazán izgalmas dolgokat én nem várok tőlük, a paletta kevésbé elismert tagjainak elketrifikációaj van jelenleg soron. Ráadásul picit szomorú tényként élem meg, hogy a Mercedes nem tudja elengedni az elektromos autóin azt a rendkívül ronda hűtőrács dizájnt, amivel az EQ modelleket kívánja megkülönböztetni a hagyományos modellektől. Alapból nem tartom értelmes dolognak az EV-k markáns megkülönböztetését, de ha már csinálják, akkor legalább terveznének valami elképesztően jó dizájnt, mint ahogy egyes gyártók már eljutottai idáig. Úgy fest, a Mercedes ezen a fronton is le van kicsit maradva, mint ahogy az egész elektrifikációban. Azért remélem egy szép napon majd letesznek valami igazán ütőset. Talán majd az elektromos C-vel? Meglátjuk.

Verdikt

Bárkinek bármi is legyen a viszonya az elektromos autókhoz, vitathatatlan tény, hogy világszerte óriási lendületet vett az elektrifikáció. Minden olyan autógyártó, aki akár csak a gondolatával is játszik annak, hogy Európában értékesítsen elektromos autót, már gőzerővel fejleszti a saját platformját, de legalábbis pár elektromos modellt. Nincs em másként az amerikai kontinensen sem, ahogy szintén egyre erőteljesebben törnek előre az EV-k. Lényegében tehát kimondható, hogy minden komolyabban vehető gyártó erre a területre koncentrálja leginkább az energiáit. A cikk írásának pillanatában több mint 50 EV megjelenésről tudunk 2023-ban, de valószínűleg már a Q1 vége előtt tudomásunk lesz még egy-két tucatról, 2024-ben pedig vélhetően még több újdonság érkezik a piacokra. A zöldebb jövő, ha lassan is, de végre közeledni látszik.

Update

A cikk írása során jött a hír, hogy Akio Toyoda a Toyota 14 éve regnáló igazgatója távozik a márka éléről. Helyét Koji Sato veszi át. Egyelőre nem tudni biztosan, hogy minek köszönhető a döntés, de nem kizárható, hogy közrejátszott Toyoda makacs ellenállása az EV-k irányába, mint ahogy az is felsejlik a függöny mögött, hogy a Toyota komolyabb tempóra kapcsol az elektrifikáció kapcsán.