Autó

Volvo EX30 közönségbemutató

A Volvo EX30 a gyártó történelmének egyik legfontosabb modellje lesz, hiszen a Volvo 2030-ra dobja a belső égésű motorokat és teljes egészében elektromos autógyártóvá válik. A dedikáltan elektromos autónak fejlesztett EX30 közönségbemutatója ennek fényében legalább annyira szólt a fenntarthatóságról, mint magáról az autóról.

Bevezetés

A Volvo berkein belül a Volvo EX30 egy új világ első hírnöke, hiszen napjaink egyik meghatározó kérdése a klímaváltozás elleni küzdelem, melynek része a fenntarthatósági fordulat a közlekedésben, ideértve az áruszállítást, a hajózást, a légi közlekedést és természetesen a személyautózást is. Utóbbi szektor zöld átállása vitathatatlanul a Teslák megjelenésével kezdődött és napjainkra minden autógyártó kezd rájönni, hogy a jövő vagy zöld lesz, vagy nem lesz. A belátást talán segítik az EU immáron céldátumokhoz kötött jogszabályai is. Ennek jegyében napjainkban 100-120 éve nem látott horderejű változások elé néz az autóipar. Egyes gyártók mindent megtesznek, hogy ezt az átállást késleltessék, vagy megakadályozzák, mások előre tekintenek, és egy tisztább, szebb jövőt próbálnak megteremteni. Szerencsére a Volvo az utóbbi csoportba tartozik, és bár egy relatíve kicsi gyártó, mégis a kezdetektől elkötelezett a biztonság, a fenntarthatóság és a környezetvédelem mellett.

Az talán sokak számára ismert tény, hogy a márka elmúlt 20-30 éve tartogatott pár hullámvölgyet, de amióta a Geely bevásárolta magát a cégbe, rendeződött a helyzet, és azóta jobbnál jobb autókat gyártanak. Példának okáért ott az XC40, amit sokan kategóriájának legjobbjaként tartanak számon, mi több még az év autója díjat is megnyerte 2018-ban. Kisebb gyártóként vélhetően szűkösebb anyagi lehetőségekkel és fejlesztési potenciállal bírnak, mint a nagyok, mégis, sok nagy gyártónál lényegesen nagyobb elköteleződésük van a zöld átállás iránt, és ez mindenképpen rendkívül becsülendő.

A Volvo EX30 eredeti bemutatója. EX30 a színpadon, egy teremnyi újságíró előtt.
Az eredeti bemutató

A fent említett okok miatt egészen mostanáig csak olyan elektromos autóik voltak, melyeket belsőégésű motorokhoz tervezett, átalakított platformokra tudtak ráültetni. Az ilyen platformokról viszont köztudott, hogy nem ideálisak az elektromos autók számára. Az új Volvo EX30 azonban más, a Geely dedikáltan elektromos autók számára fejlesztett padlólemezére épül, és a fenntarthatóság az autó tervezésénél, gyártásánál, valamint a felhasznált anyagok tekintetében is fókuszban volt.

Az előzmények

Nagyságrendileg fél évvel ezelőtt úgy alakult az életem, hogy új autó vásárlására szántam el magam. Környezetvédőként komolyan mérlegeltem, hogy ha új autó vásárlására kerül a sor, akkor elektromos autót vásárolok, és ebben a ligában a Volvo EX30 toronymagas esélyes volt, még úgy is, hogy az autó ekkor még csak papíron létezett. Sajnos azonban több akadály is aláásta a tervemet, így végül egy mild hibrid motoros XC40 vásárlása mellett döntöttem, de egy picit a mai napig sajnálom, hogy nem a Volvo EX30 lett a befutó. És egy picit szégyellem is magam, hogy elveim ellenére nem elektromos autóm lett. Különösen igaz ez azután, hogy volt szerencsém tesztvezetni az autót, de erről bővebben egy másik posztban.

Fehér színű Volvo autók egy tetőparkolóban
Ha Volvo, akkor irány a Duna Autó!


Talán a komoly érdeklődés miatt, talán csak véletlenül fennmaradtam egy listán, magam sem tudom, hogy miért, de a Volvo egyik hazai partnere, a Duna Autó úgy döntött, hogy meghív a Volvo EX30 közönségbemutatójára.

A Volvo EX30 közönségbemutató

A közönségbemutató 10:00-kor kezdődött a Duna Autó Volvo szalonjában, ahol a szervezők büfé reggelivel, aprósüteménnyel, üdítővel, kávéval várták a vendégeket. 10:30-kor indult a bemutató, amit az autó leleplezésével kezdtek. Mivel ekkorra már elég sok tesztet lehetett találni a YouTube-on, köztük Horváth András magyar nyelvű bemutatóját is, engem nem ért meglepetésként az autó formája, viszont a párom még nem látta korábban az autót így számára teljesen új élmény volt, és nagyon tetszett neki a kocsi.

Egy még letakart EX30 látható egy bemutatóteremben.

A leleplezést követően egy közel egy órás panelbeszélgetés kezdődött, ahol elmondták az új autó születésének történetét, a műszaki alapokat, és érdekességeket az autóról. Mivel az autóról már szinte mindent tudtam, számomra inkább az volt érdekes élmény, hogy reagáltak a meghívottak az autókra, illetve azok elektromos mivoltára.

A közönség láthatóan két tárborra szakadt, a nagyobb csoportot azok alkották, akiket inkább a Volvo autók érdekeltek elsősorban és az elektromobilitás csak egy érdekes adalék volt számukra. Részükről sok olyan kérdés hangzott el, amit a témával kicsit is foglalkozók elég alapvető ismeretnek gondolnak, és ez jól mutatja, hogy a legtöbb autós sajnos ma még elég keveset tud az elektromos autókról. A másik, kisebb csoport pedig láthatóan már előrendelte a kocsit és/vagy komoly mértékben érdeklődött a konkrét típus iránt. Ennek a csoportnak már nagyon célirányos, tudatos kérdései voltak, valakitől még az is elhangzott, hogy tudható-e már, hogy mikor fogják szállítani a megrendelt autóját. Nem éppen ide való kérdés, de gratulálok a leendő EX30 tulajnak az új autójához, nagyon jól választott, picit irigykedem is rá. 🙂

A Volvo, a stílus és a fenntarthatóság

Visszatérve a panelbeszélgetéshez, az egy órás időkeret lejártával egy kávészünet következett, a negyedórás szünet után pedig egy kerekasztal beszélgetés kezdődött a férfidivatról, ami érdekes színfoltja volt az eseménynek, de pláne úgy, hogy a beszélgetés után a KE fashion által szervezett divatbemutató vette kezdetét, ahol a márka a legújabb kollekcióját mutatta be. A bemutatót amúgy nem profi, szakosodott modellek tartották, hanem a Duna Autó munkatársai mutatták be a kollekciót, beleértve a cég három felső vezetőjét, ami szerintem rettenetesen jót tett az összhatásnak, hiszen az egész divatbemutató ettől nagyon hiteles, életszagú lett, amit én nagyon értékeltem. Ráadásul az esemény azt is jól mutatta, hogy a Duna Autónál dolgozók mennyire elkötelezettek a márka, a cég és főleg a vásárlók iránt. Tényleg nagyon jó hangulatú bemutató volt, a közönség mindenestül imádta.

Két próbababán a Loft férfidivat kollekciója.
A Loft férfidivat az esemény egyik főelőadója volt

A következő panelbeszélgetés szintén a divatról szólt, de immáron fenntarthatósági aspektusokból.

Egy bemutatóasztalon 3 Fabula kézzel készült cipő, és egy katalógus.
Egyedi, kézzel készül, méretre, környezetbarát és egy életre szól – Fabual cipők

Érződött, hogy a Volvo tényleg nagyon elkötelezett a fenntarthatóság iránt, tulajdonképpen ez tekinthető az EX30 igazán üzenetének, missziójának, hiszen a tiszta hajtáslánc mellet rengeteg az újrahasznosított anyag benne, és a Volvo állítása szerint az általuk valaha gyártott autók közül ennek lesz a legkisebb karbon lábnyoma az élettartama alatt. Ami nem kis szó. Valamint ne feledjük el, hogy egy elektromos autónak a lokális károsanyag kibocsájtása nulla.
Az egész előadáson látszott, hogy a gyártó egy komoly szemléletváltáson esett át, a belsőégésű érát, és de pláne a dízel korszakot egyre inkább lezártnak tekintik, és az elektormobilitás felé fordulnak, még akkor is, ha ez az egész iparág számára egy nehéz feladat. Ez a mély elköteleződés szerintem jó, ha mindegyik gyártó csak fele ennyire komolyan venné a témát, rögtön egy sokkal szebb hely lenne a világ.

Volvo EX30 első ülés világosszürke kivitelben.
EX30 – Rengeteg újrahasznosított anyag a beltérben

A keretbeszélgetés végéről sajnos lemaradtunk, mert elérkezett a mi időablakunk a tesztvezetéshez. Az EX30-hoz elérhető mindhárom hajtásláncból volt legalább egy tesztalany, így egy előzetes feliratkozással lehetőség volt modellt és időpontot választani. Bármennyire is próbáltam racionális lenni és csöndre inteni a vállamon lakó kisördögöt, csak nem tudtam ellenállni a kísértésnek és természetesen a duál motoros verzióra iratkoztam fel, de a tesztvezetésről szerzett élményeimet egy másik posztban írom meg.
Itt legyen elég annyi, hogy az EX30 számomra egy igazán szerethető autó, ami az első számú jelöltem lenne a klasszikus „második autó” szerepére, ha lenne erre igény és lehetőség a családban. Tovább megyek. Valójában még első autónak is teljes mértékben el tudnám képzelni, ha tudnám otthon tölteni és ha jobb lenne a villanytöltő hálózat az EU-ban és az országban. Vagy, ha kevesebbet járnék hosszabb távra. Nagyon sok olyan ember van, akit a fenti akadályok nem érintenek, így számukra első és egyetlen autónak is tökéletes lehet a Volvo EX30.

Az esemény utolsó programpontja Somfalvi Erika Capsule Wardrobe collekciójának bemutatója volt, amit sajnos már nem tudunk megvárni, mert délutánra már volt programunk. Utóbbit sajnálom, mert igazán érdekelt volna a téma.

Összegzés

A Duna Autó Volvo által összeállított bemutató egy kiválóan megszervezett, családbarát esemény volt, érdekes programokkal, előadásokkal, felkészült, profi előadókkal. Tipikusan az a program, esemény, ami képes egy kicsit kimozdítani az embereket a megszokott gondolkodási sémákból és képes felkelteni az érdeklődést valami új iránt. Én elég nagy híve vagyok a fenntarthatóságnak, a környezetvédelemnek és már évek óta próbálom az életemet – a lehetőségeimhez képest – ezen irányelvek mentén alakítani, ezért is volt furcsa számomra, hogy az emberek nagy többsége számára még mennyire új, picit talán idegen is ez a gondolkodásmód. És pontosan ez az oka annak, hogy elképesztően nagyra értékeltem ezt a szombati napot, mert látszott, hogy sokakat elgondolkodtatott, sokak számára nyitott ki új ablakokat, és jellemzően az ilyen programokkal lehet igazán hatékonyan ideológiai gátakat, elavult nézetrendszereket, hiedelmeket lebontani, merev falakat áttörni.

Én a magam részéről mélyen hiszek benne, hogy az autózás következő 50-100 évét az elektromobilitás fogja jelenteni. Nem a hidrogén hajtás, nem az alternatív üzemanyagok, hanem az elektromos autózás. Ennek a folyamatnak még nagyon az elején vagyunk, sőt, most picit meg is torpant az EV-k terjedése, de jó látni, hogy a Volvo komolyan veszi a területet, és a kötelező minimum helyett erőn felül teljesít, hogy egy szebb, tisztább jövőt tudjunk teremteni a következő generáció számára.
Amennyiben pedig élünk a feltételezéssel, hogy a jövő valóban elektromos lesz, akkor azt tudom mondani, hogy a Volvo EX30 a kompakt elektromos autók egyik legjobb képviselője napjainkban, mindenkinek ajánlom, ha városi használatra keres elektromos autót, vegye fontolóra az EX30-at és vegye fel a kapcsolatot a Duna Autó Volvo képviselőivel, akik mindenben segíteni fogják a megfelelő döntés meghozatalát!