Mini Cooper SE teszt – Ki kĂ©ne tiltani… :)
RĂ©gi adĂłsságot törlesztettem ma magam felĂ©. KiprĂłbáltam a Mini Cooper SE-t. Igaz csak a SHARENOW keretein belĂĽl volt szerencsĂ©m gurulni egy kört vele a városban, de pont elĂ©g volt ahhoz, hogy legyen nĂ©mi fogalmam a kocsirĂłl. A tapasztalataim alapján pedig azt kell mondjam, hogy ki kĂ©ne tiltani a városbĂłl… na nem a Mini-t, hanem minden…
Mini Cooper – a legenda, melyhez Ă©rni kell
A Mini Cooper az az autĂł, aminĂ©l sokáig nem Ă©rtettem, hogy miĂ©rt veszi körbe a rajongás. GyerekkĂ©nt az ember FerrarikrĂłl, LamborghinikrĹ‘l álmodik, de felcsillan a szeme egy-egy BMW-re Ă©s Mercedesre is, ha meglátja az utcán. A Mini Cooper viszont rĂ©gen nem tűnt többnek egy bĂ©na Trabant szerű kĂ©pzĹ‘dmĂ©nynĂ©l (most azt hagyjuk, hogy ez mekkora tĂ©vedĂ©s, mĂ©g egyszer, gyerek voltam. 🙂 ). Aztán ahogy elkezdtem komolyabban foglalkozni az autĂłkkal, megismerkedtem a Mini mĂşltjával, kĂ©pessĂ©geivel, Ăşgy tűnt egyre Ă©rdekesebb szĂnfoltnak a városi palettán. FĹ‘leg, miután 2001 körĂĽl megjelent az R50-es, ami szerintem az autĂłzás törtĂ©nelmĂ©nek egyik legjobban sikerĂĽlt generáciĂłváltása lett. A retrĂł kis bĂ©naságbĂłl igazi modern autĂł. Ez az, amit anno szerintem a VW-nek nem sikerĂĽlt meglĂ©pnie a bogárhátĂş modernizálásával. És persze az is hozzátartozik a dologhoz, hogy nagyjábĂłl ez idĹ‘ tájt kezdtem vezetni. Ha ehhez hozzávesszĂĽk, hogy budapesti lakos vagyok, könnyű megĂ©rteni, miĂ©rt Ă©rtĂ©kelĹ‘dtek fel a szememben a városi kisautĂłk, mĂ©g annak ellenĂ©re is, hogy inkább kedvelem a nagyobb kocsikat. A belvárosban azonban a Swift, Yaris, Mini mĂ©retű kisautĂłk bizonyulnak a legjobb választásnak, már közlekedĂ©s Ă©s fĹ‘leg parkolás tekintetĂ©ben.

LĂ©nyeg a lĂ©nyeg, most már lassan egy Ă©vtizede csodálom a kis Miniket, Ă©s mindig is vágytam egyre, de valahogy sosem jött össze. A „na ezt most már muszáj lesz kiprĂłbálnom” pillanat akkor jött el, mikor az elektromos verziĂłkat bemutatták, 2019-2020 körĂĽl. AzĂłta hĂşzĂłdik a dolog, de vĂ©gre elĂ©rkezett a pillanat, hogy már nem bĂrtam neki ellenállni.
A dolog különlegessége, hogy ez volt egyúttal a SHARENOW autómegosztó szolgáltatóval is ez volt az első utam, erről itt olvashattok.
Belső
Középkonzol
Villámteszt lĂ©vĂ©n nem volt annyi idĹ‘m, hogy alaposan áttanulmányozzam a kezelĹ‘felĂĽletet, de az alapokra könnyen rájön az ember, mert a közĂ©pkonzol elĂ©g intuitĂv. Ha már a közĂ©pkonzolnál tartunk, meg kell jegyezzem, zseniális. Piszok jĂł. JellemzĹ‘en minden tesztben kiemelik az ĂşjságĂrĂłk, hogy a közĂ©pkonzol milyen retrĂł ihletĂ©sű, Ă©s a kapcsolĂłk vadászgĂ©pesek stb., stb., stb. És van, akinek ez bejön, van, akinek nem. A többsĂ©gnek amĂşgy tetszik. Hát bevallom, engem kilĂłra megvettek ezzel. Hozzáteszem Ăşgy, hogy nekem a beltĂ©r kĂ©peit nĂ©zegetve anno nem igazán jött át a feeling. Pedig nekem van egy elĂ©g erĹ‘s elkötelezĹ‘dĂ©sem a repĂĽlĂ©s felĂ©, rĂ©gen vitorlázĂłrepĂĽltem, imádok mindent ami az avionikához köthetĹ‘, ez valahogy mĂ©gsem fogott meg soha, sĹ‘t, erĹ‘ltetettnek Ă©reztem. Jelentem, Ă©lĹ‘ben egyáltalán nem az, sĹ‘t, valami olyan elkĂ©pesztĹ‘en menĹ‘ feelingje van az egĂ©sznek, hogy az leĂrhatatlan. Azt kell mondjam, hogy ha kĂ©pekrĹ‘l nem ment át, hát Ă©lĹ‘ben szinte át robbant az ingerkĂĽszöbömön, Ă©s egyszerűen imádom. Ilyen Ă©lmĂ©nyem, más kocsiban mĂ©g nem volt. Egy kicsit tĂ©nyleg olyan, mintha repĂĽlĹ‘ben ĂĽlne az ember.

Ami a közĂ©pkonzol praktikumát illeti, könnyen megtalálhatĂł a fűtĂ©s, a rádiĂł, az ĂĽlĂ©sfűtĂ©s, Ă©s jĂł hĂr, hogy ezek mindegyike mĂ©g rendes, tisztessĂ©ges fizikai gombbal működik. Nem Ă©rintĹ‘gomb, nem a menĂĽbĹ‘l kell elĹ‘tĂşrni, hanem minden a fizikailag a helyĂ©n, Ă©rhetĹ‘ Ă©s elegáns mĂłdon tálalva. KiválĂł.
A vezetőülés
Az ĂĽlĂ©s kĂ©nyelmes, annak ellenĂ©re is, hogy nem töltöttem tĂşl sok idĹ‘t a beállĂtásával. Az ĂĽlĂ©sfűtĂ©s három fokozatban állĂthatĂł, Ă©s nem csak az ĂĽlĹ‘lapot, de a háttámlát is fűti, imádtam. A beltĂ©r többi rĂ©szĂ©rĹ‘l nem igazán tudok mást mondani, nem volt idĹ‘m tisztessĂ©gesen körbejárni a tĂ©mát, de egyszer igyekszem majd valahogy több idĹ‘t eltölteni egy SE-vel, Ă©s akkor rĂ©szletesebben is átnĂ©zem a a kicsikĂ©t.
A kormány és a váltó
A kormány is nagyon kellemes fogásĂş, kellĹ‘en vastag, sportos. Körbe bĹ‘r borĂtás, közĂ©pen Mini logĂł. MindkĂ©t oldalon fizikai gombok, amik tökĂ©letesen teszik a dolgukat, semmifĂ©le panasz nem lehet rájuk. Az indexkar egyszerűen tökĂ©letes. A legtöbb BMW termĂ©kben amĂşgy nagyon jĂł indexkar van, kár, hogy sok BMW-s nem használja. Nem lehet vĂ©letlenĂĽl tĂşltolni, nagyon jĂłk a nyomáspontok. Ha kicsit billentjĂĽk el, akkor hármat kattan, ha határozottan tovább nyomjuk, akkor pedig folyamatosan. Az ablaktörlĹ‘st Ă©s a tempomatot se volt Ă©rkezĂ©sem kiprĂłbálni, majd egy másik alkalommal.

A váltó egy klasszikus automata váltót imitál, bár nyilvánvalóan csak egy elektronikus irányválasztó. Előre, hátra, üres, és van sport mód is, bár az Eco és a Sport mód közti választást külön gombbal tehetjük meg. A fokozatokat amúgy a váltó oldalán lévő gomb lenyomásával tudjuk kiválasztani, a váltó mögött pedig egy kartámasz szolgálja a sofőr kényelmét.
Az digitális óracsoport
EmlĂtĂ©st Ă©rdemel mĂ©g a kormány mögött lĂ©vĹ‘ digitális kijelzĹ‘. AnalĂłg Ăłracsoport már nincs, ami engem egyáltalán nem zavart, sokkal jobban szeretem a digitális kijelzĹ‘ket, semmint az analĂłgokat. A kijelzĹ‘ kĂ©pe amĂşgy kellemes, elsĹ‘ blikkre Ăşgy tűnt, elĂ©gsĂ©ges infĂł van rajta (itt sem volt idĹ‘m a rĂ©szletekben elmerĂĽlni), a közĂ©pen kijelzett sebessĂ©g minden körĂĽlmĂ©nyek között jĂłl látszott, ám a kijelzĹ‘ tetejĂ©t nekem már kitakarta a kormány. Nem nagyon volt idĹ‘m rĂ©szletesen megnĂ©zni, hogy mifĂ©le infĂłk vannak itt, gondolom nem tĂşl fontosak, Ă©s persze az is lehet, hogy ha jobban beállĂtottam volna az ĂĽlĂ©spozĂciĂłt, kormányt, megoldĂłdott volna a problĂ©ma. LĂ©nyeg ami a lĂ©nyeg, számomra a digitális kijelzĹ‘ teljesen rendben volt.
Vezetési élmény
Menetdinamika
Vezetni szeretĹ‘ emberek közĂĽl kĂ©tfĂ©le lĂ©tezik. Az elsĹ‘ a mechanika miatt szeret vezetni, Ă©lvezi, ahogy csattog a váltĂł, ĂĽvölt a motor, durrog a kocsi, dörzsölĹ‘dik a kuplung, csikorog a kerĂ©k, Ă©g a gumi stb. A másik azt Ă©lvezi, ha kĂ©nyelmesen suhan a táj, közben nyugi van, csen, relax, bĂ©ke. Az SE sokkal inkább lesz a második tábor kocsija, semmint az elsőé. Mert bár igen is lehet vele ökörködni, azĂ©rt ez mĂ©gsem egy gĂ©psárkány, amit meg kell lovagolni. Nem csitteg-csattog benne semmi, nem ĂĽvölt benne semmi, egyszerűen csak halad az Ăşton, kĂ©nyelmesen, csendesen, bĂ©kĂ©sen. Semmi dráma. Maga a beltĂ©r jĂłl elszigetel minket a kĂĽlvilágtĂłl, relatĂve csendes, motorhang ugye nincs, csak nĂ©mi hangszĂłrĂłkbĂłl generált nyĂĽnyörgĂ©s. Ez utĂłbbi nem egy nagy extra, de jĂłl áll a kocsinak, bár lehet, hogy Ă©n inkább kikapcsolnám. Ugyanakkor az is igaz persze, hogy motorhang hĂján akaratlanul is könnyű átlĂ©pni a sebessĂ©ghatárt. Szokni kell, hogy a sebessĂ©get immáron egy Ă©rzĂ©kszervĂĽnkkel kevesebbel tudjuk Ă©rzĂ©kelni.
No meg persze azĂ©rt is könnyű tĂşllĂ©pni a sebessĂ©ghatárt, mert a kocsi rendkĂvĂĽl jĂłl gyorsul. Piros lámpánál Ăłvatosan kell elindulni, mivel egy akkora gázpedál mozdulat, ami egy átlagos városi kisautĂłt Ă©ppen csak megmozdĂt, az elektromos Minit Ăşgy dobja meg, mintha parittyábĂłl lĹ‘nĂ©k ki. Nincs felbĂşgĂł motor, nincs váltás, nincs semmi, komoly mĂ©rtĂ©kű megindulás van. Ez elsĹ‘ másodperc egyĂ©bkĂ©nt nehĂ©zkes. Itt Ă©rezni azĂ©rt, hogy nem egy pehelysĂşlyĂş autĂłt mozgat az elektromotor, de amint sikerĂĽlt mozgásba hozni a kocsit, onnan már szinte robban egy-egy izmosabb pedálmozdulatra.
Fék
A másik pont, ahol Ă©rezni a kocsi sĂşlyát, az a fĂ©kezĂ©s. Egy-egy hirtelen fĂ©kezĂ©snĂ©l sokkal elĹ‘bb lĂ©p működĂ©sbe az ABS, mint azt várnánk, vagy ami a kategĂłriában megszokhattunk. Hiába na, közel 1400 kilĂł, ami 400-450 kilĂłval több, mint egy átlagos városi kisautĂł sĂşlya, de mĂ©g a benzinmotoros verziĂłnál is 200 kilĂłval nehezebb. EgyĂ©bkĂ©nt Ă©n nem tartozom azok közĂ©, akiket kiborĂt a tĂ©ny, hogy az elektromos autĂłk nehezebbek a belsőégĂ©sű motoros kocsiknál, de azĂ©rt jĂł tisztában lenni, hogy a kis Mini Cooper SE sĂşlyos jĂłszág. A fentieket leszámĂtva amĂşgy jĂł a fĂ©k, ugyanakkor az is igaz, hogy városi forgalomban szinte alig kell hozzáérnĂĽnk az egypedálos vezetĂ©snek hála.
Egypedálos vezetés
Az egypedálos vezetĂ©s tipikusan olyan dolog, amit szokni kell, de nĂ©hány nap után ráérez az ember a dologra, Ă©s onnantĂłl nagyon kĂ©nyelmes, szerethetĹ‘ extra. Az elejĂ©n persze mindenki bĂ©názik vele, hiszen kell egy kis idĹ‘, mĂg megszokja az ember, hogy mikor, mennyit lassĂt a kocsin, ha elemeljĂĽk a lábunkat a pedálrĂłl, de onnantĂłl, hogy ez megvan, normál városi forgalomban már nem igazán kell használunk a fĂ©ket, inkább csak olyan helyzetekben, ahol valamiĂ©rt markánsan kell lassulni. Én a rövid, kb fĂ©l Ăłrás tesztvezetĂ©s alatt kb. kĂ©tszer használtam tĂ©nylegesen a fĂ©kpedált. Ráadásul az egypedálos vezetĂ©s nem csak állĂłra lassĂtja a kocsit, de mĂ©g emelkedĹ‘n is megfogja a hátragurulástĂłl, Ăgy nem kell állnunk a fĂ©ken, Ă©s az elindulás is vaj puha lesz, mintha csak sĂk terepen indulnánk el. Ez nagy segĂtsĂ©ge lehet olyanok számára, akik keveset vezetnek ilyen körĂĽlmĂ©nyek között, Ă©s nem rutinosak az emelkedĹ‘n valĂł autĂłkázásban.
Futómű
Számomra az autĂłk egyik legfontosabb alkatrĂ©sze a futĂłmű. Gyakorlatilag az autĂł karakterĂ©nek nagyját ez az egysĂ©g határozza meg. Lehet egy autĂł bármilyen jĂł, ha a futĂłműve rossz, ott mindennek vĂ©ge, Ă©s ez fordĂtva is igaz. A Mini futĂłművĂ©ben nem fogunk csalĂłdni, pont olyan jĂł, mint amilyennek egy nĂ©met prĂ©mium autĂłtĂłl várnánk. Leginkább a Golf futĂłművĂ©re emlĂ©keztet, ha ez mond valamit a kedves olvasĂłnak. Ha rĂ©szletesebben kell leĂrnom, azt mondanám, a futĂłmű nem nagy autĂłs, inkább feszes semmint hajĂłhintás, de jĂł Ă©rtelemben vĂ©ve feszes, nem kĂ©nyelmetlen, jĂłl tartja az Ăşton a kocsit, Ă©s jĂłl viseli a budapesti Ăşthibákat, ami jĂł hĂr. Komolyabb kátyĂşknál sem csap fel, kellemes, mĂ©ly dörmögĂ©ssel veszi az akadályokat, kellĹ‘en jĂłl veszi az akadályokat ahhoz, hogy semmi ne kĂ©sztesse a bent ĂĽlĹ‘ket pánikra, vagy ijedtsĂ©gre, nincs olyan hatása, mintha ki akarna szakadni a futĂłmű. Nálam csillagos ötöst kapott a futĂłmű, nagyon-nagyon szerettem.
Összegzés
Kicsi, agilis, dinamikus, megy, mint a meszes, jó a futómű, sok az extra, kényelmes. A beltér parádés, jól kitalált és elbűvölő. Nagyon jó élmény vezetni. Mivel elektromos és nem szennyezi a levegőt, városi használatra ideális választás egy vagy két embernek, főleg, ha van hol tölteni. Családosoknak nyilván nem ajánlanám, de én teljesen jól ellennék vele, konkrétan imádnám, ha lenne egy ilyen elektromos Minim. Az egyetlen dolog, amiért nincs, az az ára. 12,5 millióról indul, és még egy-másfél milliót el lehet szórni extrákra. Ez nagyon sok pénz egy városi kisautóért, magyar viszonylatban mindenképpen. Igaz persze, hogy a Minik prémium termékek, az alap Mini Cooper is 8 milliótól indul, ami szintén nem kevés, ráadásul ha felextrázzuk egy automata váltóval, egy kis bőr belsővel és egy normálisabb felnivel, máris 10 millió fölött van az is. Ha pedig egy erősebb motort is akarunk újabb egy-másfél millióval kell számolnunk. Innen nézve már nem is olyan nagy az árkülönbség.

Ha az árátĂłl eltekintĂĽnk, azt tudom mondani, közel tökĂ©letes városi cirkálĂł, Ă©s mindenkinek ajánlom, aki szereti a kis autĂłkat, a gokart szerű Ă©lmĂ©nyt, hogy tegyen vele egy prĂłbát, nem fog csalĂłdni! Ha csak ilyen, Ă©s ehhez hasonlĂł autĂłk cirkálnának a városok utcáin, sokkal szebb Ă©s Ă©lhetĹ‘bb lenne a világunk. RemĂ©lem egy szĂ©p napon magam is bĂĽszke tulaja lehetek majd egy Mini SE-nek. Addig viszont ĂgĂ©rem, igyekszem majd egy kicsit jobban letesztelni a kicsikĂ©t.