Autó

Nissan Ariya – a jövőmenő japán

A Nissan második tisztán elektromos autója hamarosan kereskedelmi forgalomban is megjelenik. Hogy jutottunk el ide, mit jelent ez a márkára nézve, és mit várunk az Ariya-tól? A cikkből kiderül.

Út az elektromobilitás felé

A Nissan Ariya bár későn jön, vélhetően nagyot fog szólni. A gyártó a Leaf-fel már az elektromobilitás hajnalán beszállt az elektromos autó fejlesztésbe, ámbár szerintem csak biztonsági játékot játszottak. A Nissan elmúlt 10 évét nézve olyan érzése van az embernek, mintha nem lettek volna biztosak abban, hogy a belsőégésű éra után az elektromos autó lesz a befutó, de úgy gondolhatták, jobb, ha szereznek némi tapasztalatot a területen. Számomra a Leaf soha nem tűnt egy vonzó autónak, igazából semmilyen értelemben, azt leszámítva, hogy elektromos. Az első generáció külseje, minimum középszerű, ha nem csúnya, a második generáció már egy fokkal autószerűbb, de még itt sem érzi senki azt a bizonyos „kell egy ilyen” érzést. A beltér praktikus volt, relatíve tágas, jól pakolható, de a praktikusságát rögtön meg is ölte a gyári adagok szerinti 199, a valóságban 100-130 kilométeres hatótáv. Persze 2010-ben ez egy korrekt érték volt, mint ahogy maga az egész autó technikailag jól összerakott szerkezet volt, főleg a kor lehetőségeihez képest. Én az alibizést sokkal inkább a formavilágon vélem tetten érni. Abban az időben egyszerűen nem volt fókusz az elektromos autó, és kicsit olyan, mintha a Nissan mindent megtett volna azért, hogy még csak véletlenül se akarják tömegek venni a Lear-et. Aztán az évek teltével az élet mégis úgy hozta, hogy erre kanyarodott az autózás. Itt logikusan adná magát a gondolat, hogy akkor mégis csak kifizetődő döntés volt korán belevágni az elektromos autók fejlesztésébe. A valóságban viszont valahogy mégis csak úgy alakult, hogy a Nissan (és egyébként a Toyota) az úttörő szerepből sereghajtóvá váltak. Kicsit azt érzem rajtuk, amit anno a Nokián, hogy túl sokáig ringatták magukat abba a hitbe, hogy „elég nekünk, ami most van”, és hirtelen azon kapták magukat, hogy a világ elment mellettük.

Szerencsére, a Nissan-nál az utolsó előtt pillanatban felocsúdtak, és rájöttek, hogy ha nem akarnak végérvényesen lemaradni, akkor valami nagyon ütőset kell lepakolniuk az asztalra. És azok alapján, amit eddig láttunk az Ariya-ról, nagyon úgy fest, hogy sikerült nekik.

A vas

A Nissan tudja, és érzi, hogy ez a márka történelmében egy fontos pillanat. Ennek megfelelően nem is bízták a véletlenre a dolgot, az Ariya-ba igyekeztek mindent beletenni, amire ma képesek. Már maga a kategóriaválasztás is beszédes, az Ariya egy SUV, tipikusan divatos gombócautó. Manapság ez a szegmens megy nagyot, lényegében minden gyártó erre fókuszál. Tulajdonképpen a Nissan is, hiszen a legsikeresebb modelljeik ebben a ligában fociznak. Ott a Juke, a Qashqai és az X-Trail. A platform két akkupakkal lesz elérhető, egy 63 és egy 87 kWh-ás pakk kerülhet a kocsi alá. Elérhető lesz egymotoros, elsőkerék-meghajtású, és kétmotoros, összkerekes verzióban is. A Nissan 400, illetve a nagyobb akkuval 500 kilométeres hatótávot ígér egy töltéssel, meglátjuk, hogy a valóságban ez mit fog takarni. A korai tesztek alapján a vezetési élmény inkább a kényelemre fókuszál, semmint a sportos vezethetőségre. De nincs is ezzel baj, hiszen az SUV, mint kategória inkább szól a családi autózásról, a hétvégi kirándulásokról, a gyerekek iskolába viteléről, semmit a sportról.

A külső

Az autó külsejét tekintve igazán exkluzív megjelenést kapott. Gyönyörűek az arányai, az izgalmas vonalvezetés pedig sportos, dinamikus de nem agresszív külsőt kölcsönöz a kocsinak. Ha a Leaf-re azt mondtam, nem fog el, a birtoklási vágy, ha ránézek, hát ez nagyon nem igaz az Ariya-ra. Az első pillanattól fogva rendkívül erősen vágyom rá, hogy egyszer legyen egy ilyen kocsim, és minél többet látom, annál inkább ezt érzem.

Nissan Ariya sréhen, elölről
Nissan Ariya – szerethető, dinamikus kis gombóc

A belső zen

A kocsi belsejét is a modern letisztultság, sőt, már-már minimalizmus jellemzi. A funkciók nagy részét az érintőkijelzőn kezelhetjük, az előzetes infók alapján a szoftver még hagy maga után némi kívánnivalót, de legalább netről frissíthető. A mi félig meddig jó hír, hogy a fontosabb funkciók dedikált érintőgombokat kaptak, így gyorsan el lehet érni őket. A magam részéről jobban szeretem a fizikai gombokat, szerintem kényelmesebbek és főleg biztonságosabbak, lévén nem terelik el annyira a figyelmet az útról, mint az érintőkijelzők/érintőgombok, de legalább ezek a gombok nagyon ízlésesek, a fa mintázatba vannak beleintegrálva, így a felület nem törik meg, elegáns és egységes marad a beltér.

Nissan Ariya belső tér
Futurisztikus minimál program… de nagyon zen az egész

A középkonzol motorosan mozgatható, így kényelmesen tudjuk variálni a belső teret annak függvényében, hogy elöl vagy hátul van szükség több helyre. Parádés. Minden kocsiba kötelezővé tenném. És ha már középkonzol, itt található az elektronikus fokozatválasztó, és egy kényelmes, tágas könyöktámaszunk is van.

A hátsó üléssor tágas, kényelmes, és minden van, ami manapság megszokott hátul egy prémium autóban. USB A és C töltőnyílás, klímazóna, ülésfűtés, pohártartós könyöktámasz.

Összegzés

Élénken emlékszem, hogy anno a Qashqai megjelenése mekkora sikertörténet volt a Nissan életében. Gyakorlatilag egész Európában ez a modell lökte be a kompakt crossover kategória szekerét. Magyarországon tulajdonképpen a Qashqai-jal kezdődött a napjainkig tartó SUV őrület. Már a kezdet kezdetén, 2007-ben is sikeres modell volt a Qashqai, és pár éves felfutási időszakot követően az SUV-k letarolták a piacot.

Szerintem a Nissan-nál most úgy érzik – és talán nem is tévednek – hogy az Ariya egy hasonlóan fontos mérföldkő lesz a márka történetében, ezért tényleg mindent megtettek annak érdekében, hogy egy elképesztően jó autó kerüljön le a gyártószalagokról. Adott egy nagyon kellemes, arányos, erőt sugalló dinamikus forma, ami azért nem agresszív, sőt kifejezetten szerethető. Adott a letisztult, prémium belső tér, kényelmes ülések, jó hatótávolság, kellemes futómű.

Az előzetes infók alapján minden adott tehát, hogy az Ariya a 2023-as év egyik legmeghatározóbb elektromos autója legyen, ami pedig a Nissant illeti, én élek a feltételezéssel, hogy ez a modell lesz az, ami átvezeti őket egy teljesen új, elektromos korszakba. Bármenyire is furcsa ezt kimondani a Leaf gyártója kapcsán, én azt gondolom, hogy az Ariya a gyártó első, úgy isten igazából elektromos autója.

Mennyire kéne? Nagyon. Jövőre igyekszem magam is letesztelni!